Saturday, December 12, 2009

::...Banyakkan Menangis Kurangkan Ketawa...::


"Andai kalian mengetahui apa yang aku ketahui, nescaya kalian akan sedikit tertawa dan banyak menangis" (Bukhari dan Muslim)

Indahnya hidup dengan celupan iman. Saat itulah terasa bahawa dunia bukan segala-galanya. Ada yang jauh lebih besar dari yang ada di depan mata. Semuanya teramat kecil dibanding dengan balasan dan siksa Allah swt di akhirat kelak.

Menyadari bahawa dosa diri tidak akan terpikul di pundak orang lain. Siapa pun kita, jangan pernah berfikir bahawa dosa-dosa yang telah dilakukan akan terpikul di pundak orang lain. Siapa pun kita. Pemimpinkah, tokoh yang punya banyak pengikutkah, orang kayakah. Semua kebaikan dan keburukan akan kembali ke pelakunya.

Pernahkah kita menghitung dosa yang telah kita lakukan?? Seberapa banyak dan besar dosa-dosa itu. Jangan-jangan, hitungannya tidak ada beza dengan jumlah nikmat Allah yang kita terima. Atau bahkan, jauh lebih banyak dari itu. Masihkah kita merasa aman dengan mutu diri seperti itu. Belum sedarkah kita tidak ada seorang pun yang mampu menjamin bahawa esok kita belum berpisah dengan dunia?? Belum sedarkah kita di akhirat kelak masing-masing sibuk mempertanggungjawabkan apa yang telah kita lakukan??

....Sedarilah..bahawa diri kita teramat hina di hadapan Yang Maha Agung. Nikmat yang Allah beri, kita abaikan..nikmat pancaindra, kadang-kadang dalam keadaan sedar atau tidak, kita tidak menggunakan dengan sebaiknya, dan banyak lagi nikmat-nikmat yang kita salahgunakan.

Di antara keindahan iman adalah anugerah kesedaran yang Allah berikan bahawa kita begitu hina di hadapan Allah swt. Saat itulah, seorang hamba menemukan jati diri yang sebenarnya. Kita datang ke dunia ini tanpa membawa apa-apa. Dan akan kembali dengan hanya selembar kain putih dan amalan yang tidak seberapa. Masihkah lagi kita bertangguh untuk membuat amal sebelum ajal datang menjemput kita?? Fikir-fikirkanlah...

Kita pandai karana ibubapa menyekolah kita. Seperi itulah sunnatullah yang menjadi kelaziman bagi setiap orang tua. Kekayaan yang kita miliki berasal dari warisan orang tua atau karana berakah lingkungan yang diberi oleh Allah titipkan buat kita?? Kita begitu faqir di hadapan Allah swt. Seperti itulah Allah nyatakan dalam surah Fathir ayat 15 - 17 yang bermaksud :
“Hai manusia, kamulah yang berkehendak kepada Allah, dan Allah Dialah yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) lagi Maha Terpuji. Jika Dia menghendaki, niscaya Dia musnahkan kamu dan mendatangkan makhluk yang baru (untuk menggantikan kamu). Dan yang demikian itu sekali-kali tidak sulit bagi Allah.”

Mungkin pernah berangan-angan dalam benak fikiran kita bahawa sudah menjadi kemestian Allah swt akan memasukkan kita ke dalam syurga. Fikiran itu mengalir lantaran merasa diri telah begitu banyak beramal. Siang malam, tidak berhenti kita menunaikan ibadah. “Pasti, pasti aku akan masuk syurga,” begitulah keyakinan diri itu muncul karana melihat amal diri sudah lebih dari cukup.

Namun, ketika perbandingan nilai dilayangkan jauh ke generasi sahabat Rasul, bahawa para generasi sehebat sahabat pun tidak pernah aman kalau mereka pasti masuk syurga. Lemahnya iman kita berbanding mereka. Mari kita renung sejenak firman Allah swt dalam surah Al-Baqarah ayat : 214 yang bermaksud :
“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan pelbagai ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: ‘Bilakah datangnya pertolongan Allah?’ Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.”

Menyadari bahawa azab Allah teramat pedih. Apa yang kita dapat bayangkan ketika semua manusia berkumpul di tempat luas yang tidak seorang pun ada hak istimewa kecuali dengan izin Allah. Jangankan hak istimewa, pakaian pun tidak ada. Yang jelas dalam benak manusia saat itu cuma ada dua pilihan, syurga atau neraka. Di dua tempat itulah pilihan terakhir nasib seorang bergelar manusia.

Bermulalah bayang-bayang pedihnya siksa neraka tergambar jelas. Kematian di dunia cuma sekali. Sementara, di neraka orang tidak pernah mati. Selamanya merasakan pedihnya siksa. Berterusan dan selamanya. Seperti api siksa neraka, Rasulullah s.a.w pernah menggambarkan sebuah contoh siksa yang paling ringan.

“Sesungguhnya seringan-ringan siksa penghuni neraka pada hari kiamat ialah seseorang yang di bawah kedua tumitnya diletakkan dua bara api yang dapat mendidihkan otaknya. Sedangkan ia berpendapat bahwa tidak ada seorang pun yang lebih berat siksaannya daripada itu, padahal itu adalah siksaan yang paling ringan bagi penghuni neraka.” (Bukhari dan Muslim)

Belum sampai masa lagikah kita untuk menangis di hadapan Allah mengenangkan dosa-dosa kita?? Susahkah untuk mengalirkan air mata penyesalan itu?? Atau jangan-jangan, hati kita sudah teramat keras untuk menitiskan air mata penyesalan dek maksiat yang terlalu banyak kita lakukan tanpa ada rasa bersalah sedikitpun denganNya ?? Ketahuilah kita pada hari ini lebih banyak ketawa dari menangis sedangkan kita tidak sedar bahawa maut bila-bila masa mengintai kita.....Renung-renungkanlah..siapa kita dihadapanNya.
............AYUH !!! JANGAN TANGGUH UNTUK BERAMAL...............

No comments:

Post a Comment